Welkom - Reisverslag uit Ghana Town, Gambia van Carmen Swiers - WaarBenJij.nu Welkom - Reisverslag uit Ghana Town, Gambia van Carmen Swiers - WaarBenJij.nu

Welkom

Door: Carmen Sharoth Swiers

Blijf op de hoogte en volg Carmen

26 Juli 2016 | Gambia, Ghana Town

Gelukkig konden we de klok twee uurtjes terug zetten, hierdoor konden we net wat meer rust pakken. Mijn nacht was redelijk onrustig door de warmte. Sommigen hebben heerlijk geslapen, een ander heeft last gehad van trommels op het strand, brulkikkers, muggen en de Imam die het gebed deed. Om 08:15 zitten we aan het ontbijt. Roereitjes worden terplekke op een hete plaat voor ons bereid en we kunnen onze dorst lessen met wonjo en een ander drankje waarvan ik de naam niet meer weet (baboa ofzo). Een paar heerlijke bananen achterover gedrukt en toen op naar de receptie om even een kluisjessleutel te regelen… "even" veranderde in 45 minuten wachten. De sleutel van de kluis kon niet gevonden worden en na drie keer verschillende handen vol sleutels te hebben uitgeprobeerd, besloten ze om uit een ander kamer de kluis te verhuizen naar die van ons. Inmiddels was Emmanuel gearriveerd, de directeur van ADRA Gambia. Hij had een busje geregeld waarmee we eerst naar het kantoor gingen. Hier werden we door de directeur van de grootste school ontvangen, met meer dan 580 leerlingen van zowel kleuter als basis als middelbare leeftijd. Ook Marie, de project leidster, ontving ons en nog meer belangrijke mensen die zich inzetten voor ADRA. We werden gedurende die dag nog 100x bedankt voor onze hulp en onze inzet. Er werd verteld hoe belangrijk dit project voor hen is en hoe fijn ze het vinden dat wij kwamen om te helpen. Eerlijk gezegd vond ik het enorm moeilijk om gepast te reageren. Ze uiten zo veel dank dat ik eigenlijk met een mond vol tanden stond. Echter na een paar ontmoetingen ging het wel wat beter, ik kon de woorden vinden om hen ook te danken voor de moeite die ze hebben gedaan om ons te verwelkomen. Ook in Ghana Town werden we hartelijk verwelkomt. Na de introductie met de ouderen hebben we een rondje door het dorp gemaakt en kennis gemaakt met een paar families. Vervolgens lunch gegeten en nog twee uurtjes gewerkt. Toen voor het eten nog de grootste school bezocht in New Jezwang. We kregen een hele rondleiding over het terrein, wat wij overigens verassend groot vonden. Het heerlijke eten ging er met een redelijke snelheid in. Om ongeveer 22:30 arriveerden we weer in het hotel. Helaas zat slapen er niet echt in, tot ongeveer 1:30 klonk er luide muziek op het strand. Gelukkig was het een geslaagde dag en vielen de oogjes uiteindelijk wel dicht.